Dari Abu Umamah Al-bahili ra, ia berkata, saya mendengar Rasulullah saw bersabda,
"Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya."
Hadith sahih, riwayat Muslim

Dari Àbdullah bin Masùd ra, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda,
"Barangsiapa membaca satu huruf dari Kitab Allah (Al-Qur'an), maka ia akan memperoleh pahala satu amal kebajikan, dan pahala satu amal kebajikan dilipatkan sepuluh kali. Saya tidak mengatakan bahwa Alif-lam-mim itu satu huruf, tetapi alif adalah satu huruf , lam adalah satu huruf, dan mim juga satu huruf."
Hadits riwayat At-Tirmidzi dan Al-Darimi. Menurut At-Tirmidzi hadits ini hasan sahih

Dari Àisyah ra, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda,
"Orang yang membaca Al Qur'an dan ia pandai (hafal) dalam membacanya, ia akan bersama para malaikat menjadi utusan yang mulia lagi suci. Sedangkan orang yang membaca AlQur'an tetapi ia terbata-bata kesulitan, serta kesukaran dalam membacanya, ia akan memperoleh dua pahala."
Hadits sahih, riwayat Al-Bukhari, Muslim, At-Tirmidzi, Abu Dawud, dan Al-Darimi


InsyaAllah bermula minggu ini aku akan post satu artikel berkaitan agama setiap minggu. Sekadar menjadi penringatan buat diri seniri dan sesiapa sahaja yang membacanya. Artikel-artikel ni adalah diambil secara terus (copy) from satu folder bahan-bahan agama yang telah dikongsi oleh salah seorang penghuni BLOK C KMB yang aku copy suatu masa dulu. Semoga ianya mampu menjadi amalan kita. Ingatlah bahawa yang lebih baik dalam sesuatu amalan itu adalah istiqmah (berterusan).

Berkaitan hari Jumaat pulak, ada beberapa surah yang dikatakan Rasulullah selalu menjadikan amalan baginda. Antaranya ialah Surah Al-Kahfi, Surah As-Sajdah, Surah Al-Insan, Surah Al-Jumaah dan Surah Yasin.

ps:/Tentang membaca Al-Quran ini, naqib aku yg sgt2 relax tu selalu pesan supaya bacalah setiap hari. Paling tidak satu muka cukup! Pastikan berterusan... Selamat membaca...

UPDATE:

Sini ada satu link untuk view Quran Online beserta bacaan dan maksud, selamat mencuba.

http://www.quranexplorer.com/Quran/Default.aspx