Alhamdulillah, selepas seminggu ber'travel' ^.^ akhirnya smpi balik ke Dublin 2 hari lepas. Syukur Alhamdulillah perjalanan kali ni tiada sebarang kekacauan berlaku melainkan gastrik yg tidak pernah kenal erti kasihan ini. :(. well, anyway at least only terasa waktu hmpir2 balik ke sini. So, in short, i was very glad dapat pergi jalan2 mcm ni, dpt tgk bnda2 baru dan pemandangan2 yg cantik. Subhanallah...sgt bnyk benda baru yg dapat dilihat kali ni.


Kalau dulu masa dalam kelas Geografi Cikgu Rahman Atan dulu, ada belajar pasal glacier, geyser, gerbang laut, plat tektonik, gunung berapi dll bnda yg ada kat atas bumi ni, kali ni Alhamdulillah aku dapat menyaksikan semua bnda2 ni secara live. What an experience! Sungguh menakjubkan. Thx a bunch to Jhazz yg telah meng'initiate'kn untuk travel ke sana.


Iceland is a very unique and beautiful country full of natural wonders. Dengan population yg hanya seramai 300000 lebih, negara ni sememangnya dapat mengekalkan alam semula jadi di sana tanpa dihakis pembangunan yg agak rancak. iceland juga merupakan suatu kurniaan yg mungkin tiada tandingan dari segi kepelbagaian geografi yg ada di sana. One of the thing yg sgt2 menarik perhatian aku adalah kewujudan the only place on the surface of the earth yg korang boleh tgk dua plat tektonik berpisah dan membentuk suatu jurang yg memanjang. Selain dari tu, korang gak bleh jumpa geyser yg betul2 memancutkan air setinggi lebih 50m + pada waktu aktiviti gempa bumi aktif. This kind of place cuma ada di beberapa tempat di bumi ni selain dari di sini dan di Yellowstone National park kat US. Selain tu ada jugak tmpt2 menarik lain seperti The Blue Lagoon, The Golden Waterfall dan jugak pantai hitam dgn pasir batu.


The North Atlantic Ridge

Kawasan tepi laut kat sana jugak tidak kurang hebatnya. Kalau org kagum dengan Giant Causeway di Belfast sbb ada batu bersegi pelik tu, kat sana pun the same thing happen. Batu2 mcm tu turut boleh didapati di sana. Bahkan di kawasan bukan tepi laut pun ada. Yg lebih menariknya, kawasan tebing tinggi di salah satu taman negara di stu juga seolah-olah merangkumi kedua-dua kawasan Giant Causeway di Belfast dan jugak Cliff of Moher di Galway dengan kedua-dua keunikan bentuk muka bumi tersebut boleh didapati di satu tempat saja.
Kat sana gak ada satu gunung berapi yg popular. I'm not quite sure kenapa popularnya, tp rasanya sbb its one of the active volcanos yg boleh didapati di sana n it has the glacier on top of it dan ianya juga adalah setting dalam novel asal Journey to The Center of The Earth. Menakjubkn bukan? Gunung berapi dengan glacier (ice) kat atasnya. Subhanallah... Yang lebih menakjubkan adalah kitorng yg pergi melawat ke sana adalah antara yg bertuah sbb dapat tgk glacier tu secara terang2 dari kejauhan sbb menurut pakcik tour-guide tu, bnyk org x dpt pun nmpk glacier tu sbb cuaca selalunya x begitu mengizinkan.  (gunung berapi tu yg ada ais kat atas) Alhamdulillah...sungguh bertuah rasanya diri ni. 

So nasihat aku kepada kawan2 yg dah bosan dgn bangunan2 yg hmpir serupa saja di mainland Europe tu, cuba tinjau2 negara yg kaya dengan keindahan alam semula jadi ni. Memang tak rugi insyaAllah. Tapi, it must be in summer or else u can only see the whiteness saja in whole country saja masa winter. (sebab tu namanya Iceland kot). Tapi ada la jugak sedikit kekurangannya ke sini. Semua bnda agak mahal dan untuk ke tempat2 tersebut, anda terpaksa invest quite a sum of money sbb ianya sama ada pergi dgn bus tour (yg mmg mahal) ataupun anda drive sendiri (sebelah kiri) selama ber-jam2 untuk ke tempat2 tersebut yg sememangnya terletak jauh antara satu sama lain (duit petrol dan kereta sewa). either way, its gonna consume lots of ur duit poket. huhu. Apapun, mcm iklan master kad, pengalaman penting, lain2 biar masterkad yg uruskn ^^.

One of the tour company available in Iceland


Amazing mountainous scenery


Þingvellir National Park


Snæfellsjökull National Park


The Golden Waterfall


Sunset at Reyjavik (capital of Iceland)


The Blue Lagoon (jgn lupa mandi di sini kalau dah ke Iceland)


Setelah puas berendam

Pengalaman di tempat asing sememangnya indah dan tidak dapat diganti dengan wang ringgit yg telah habes dgn banyaknya, huhu. 4 hari di Iceland, sehari masing2 di Manchester dan Liverpool dan satu hari travel pegi balik, habes seminggu dan bermakna waktu bergembira sudah semakin hampir tamat. In a few weeks, maka akan bermulalah sesi pembelajaran formal semula...huhu. Puasa juga sudah masuk hari ke 5. Semoga semua rakan semua selamat beramal dalam bulan yg mulia ini dan terus meningkatkan ketaqwaan insyaAllah.

wassalam