Ada sebuah buku. Baru saja aku habis membacanya. Judulnya sama dengan judul entri ini. Ceritanya bekisar di sekeliling golongan sahabat (muslimat) yang menyumbang kepada Islam di zaman Rasulullah. Mereka adalah serikandi-serikandi Islam yang telah banyak berjasa dalam menyumbang kepada agama ini. Anak yang lahir diasuh sebaik mungkin agar dapat mengenal Islam dan berjuang menegakkan kalimah Allah. Ada antaranya terpaksa berdepan dengan siksaan semata-mata untuk mempertahankan syahadah mereka. Sungguh besar jasa yang disumbangkan golongan sahabat-sahabat Rasulullah ini.

Walaupun banyak berkaitan sejarah, cara penyampaiannya sesuai untuk kanak-kanak yang baru mau kenal dengan Islam. Teringat zaman aku kecil-kecil dulu. Ada juga buku yang lebih kurang sifatnya. Tak salah aku berkenaan Saidina Hamzah dan Khalid Al-Walid. Dari situ aku kenal sedikit sebanyak berkenaan sirah. Siapa itu sahabat Rasulullah yang digelar singa Allah dan siapa itu pedang Allah. Ada juga buku lain seperti siri penyiasat berlima yang menjadi kegemaran aku pada waktu itu.

 http://ummusyifa.files.wordpress.com/2009/06/cover-bidadari-syurga.jpg

Sungguh, dengan membaca dapat menambah banyak ilmu pengetahuan. Zaman sebelum aku berkenalan rapat dengan internet, banyak buku yang aku sempat baca. Namun semuanya sudah tidak lagi sebegitu di kala ini. Apa mungkin terlalu banyak masa yang aku habiskan di sini? Aku jugak kadangkala bingung. Mencari titik tolak di mana mulanya aku kurang membaca buku-buku selain buku pelajaran.

Ada beberapa lagi buku dalam simpanan aku yang aku sedang cuba habiskan sedaya mungkin. Kebelakangan ini, satu buku dalam 3 bulan pun agak sukar aku habiskan. Summer ini menjadi target untuk aku habiskan kesemuanya. Mampukah aku? mungkin apabila internet tidak lagi menjadi rakan karib aku terutamanya di malaysia, aku mampu melakukannya?

Ya Allah, aku berdoa kepada Mu, engkau berikanlah aku kesempatan untuk menambah ilmu selain yang bersangkutan dengan ilmu perubatan ini. Berikan aku ruang untuk membaca sebanyak mungkin agar aku dapat menambah ilmu pengetahuan dalam diriku. Engkau jadikanlah aku hambamu yang patuh, taat serta tidak lalai dan leka dengan perkara yang sia-sia. Engkau berkatilah masaku dan hidupku. Sesungguhnya kepada engkaulah aku berserah dan memohon perlindungan.

P/s: Selamat Hari Lahir ke-23 buat sahabatku, Ahmad Faris Ismail. semoga Allah panjangkan usiamu dalam keimanan dan ketaqwaan kepadanya. Semoga segala urusan dunia dan akhiratmu diberkati dan diredhai serta dimudahkan Allah swt. Semoga persahabatan kita berkekalan hingga ke akhir hayat.