Alhamdulillah,

Sedikit kesempatan di celah kesibukan ini, ingin dikongsi bersama untuk memberi peluang agar otak karat yang asyik menelaah buku-buku perubatan ini berfikir sesuatu yang di luar bidang keselesaannya.

Pada hujung minggu lalu, Allah yang Maha Agung telah mengurniakan kesempatan masa untuk saya menghadiri suatu ceramah ('talk') berkenaan Palestin yang disampaikan oleh seorang pemikir Islam kontemporari iaitu Dr. Azzam Tamimi dari Institute of Islamic Political Thought. Sesungguhnya dan sebenar-benarnya inilah suatu ceramah tentang Palestin yang pada saya telah membuka suatu dimensi dalam pemikiran yang selama ini mungkin telah tersalah anggap isu berkaitan Palestin. Terlalu banyak untuk ditulis jika ingin menceritakan apa yang berlaku dari A ke Z. Cukuplah sekadara saya menyimpulkan bahawa ianya memberikan satu pengalaman dan input-input baru tentang Palestin, tidak seperti beberapa ceramah berkenaan Palestin yang pernah diikuti sebelum ini.


Namun beritu, mungkin ada sesetengah idea yang dibawanya tidak dipersetujui oleh pihak-pihak tertentu kerana ada diantaranya yang bertentangan dengan apa-apa yang telah dan pernah kita ketahui sebelum ini. Sebagai contoh, menurut beliau, apa-apa yang berlaku di Palestin sekarang ini lebih kepada pergolakan politik berbanding agama seperti yang kita selalu diomok-omokkan. Ada juga kebenaran dalam hujah beliau yang antaranya telah sedikit pudar dari ingatan ini lantaran tidak banyak mencatit dengan harapan agar dapat ditumpukan perhatian. namun begitu, bagi sesiapa yang berkesempatan pada masa-masa mendatang, cubalah cari beberapa klip di youtube yang ada mungkin memuatkan Dr. Azzam Tamimi. (mungkin bukan berkisar tentang isu Palestin)

Selain itu, di sini juga ingin saya cadangkan sebuah dokumentari keluaran BBC yang menceritakan tentang perjalanan dunia ini iaitu The Power Of Nightmares. Dokumentari ini terdapat dalam 3 episod dan tiap satunya selama satu jam. Pandangan peribadi saya menyatakan bahawa ianya merupakan wadah yang terbaik untuk kita lebih memahami beberapa perkara yang sememangnya tiada kita pelajari dalam silibus di sekolah. Satu hidangan istimewa untuk merasa resipi baru dalam padangan kita tentang kehidupan di dunia ini. ternyata, padangan peribadi ini tidak meleset apabila Dr. Azzam juga mengakui bahawa dokumentari ini adalah antara yang terbaik pernah dihasilkan BBC. 'Tanpa bias' katanya kepada saya sewaktu saya bertemu dengan beliau semasa sesi rehat pada hari tersebut. Mungkin anda ada pandangan lain setelah menontonnya, sama-sama kita bincangkan.
(ps: Anda boleh google dokumentari ini di google video) video

Setakat itu sahaja buat kali ini, moga kita lebih peka akan saudara segama kita yang memerlukan bantuan di sana (Palestin). Bantulah dengan apa cara sekalipun, sesungguhnya mereka memerlukan bantuan kita. Semoga Allah memperkuatkan jentera-jentera pertahanan Islam di sana.

Sekian,

Yang Masih sibuk dengan buku-buku dan nota kuliah,
Muaz Adam